Skymning

Skymning

29 mars 2011

Den stora frågan

Kära hjärtanes så svårt det är att komma fram till ett vinnande förslag.

I min bostadsrättsförening är det bestämt att fasaderna ska renoveras. Alla håller säkert med om att det behövs, men vi är inte överens om hur. För att avgöra frågan, har vi fått rösta på förslag från fem arkitektkontor. Fördelningen blev 23, 9, 34, 14 och 20 procent.









Alltså vann det här förslaget, som hade fått 34% av rösterna, tyckte styrelse och förvaltning.




Kruxet var bara att de två förslag, som fick 23 och 20% av rösterna var väldigt lika. Samman-taget utgjorde de 43%. Själv var jag nära att köra med "ole, dole, doff" mellan de två, innan jag markerade mitt val. De förslagen följde den ursprungliga tanken med det här bostadsom-rådet och stod i fin samklang med de renoveringar som utförts i närliggande kvarter.

Det blev extra föreningsstämma där medlemmarna sa nej till styrelsens proposition att gå vidare med det "vinnande" förslaget. En klok person sa: "Gör det inte så krångligt. Det här är lika enkelt som ett franskt presidentval. Om inte någon får majoritet i första omgången, har man en ny omröstning mellan de två kandidater som fått flest röster."

Nu ställs ovanstående förslag mot det här förslaget, som fick 23% av rösterna.


Då kan husen se ut så här.

Det blir milda färger och ska vara skillnad på de olika gårdarna. Då känner man igen sin "egen" gård. Man ska också veta att balkongernas räcken blir i modernt, glasliknande material, som släpper igenom lite ljus och är lätt att rengöra.

Husfasader i kritvitt och kolsvart gillar jag inte. Någon balkong i lila med räcke i perforerad metall vill jag inte heller ha. Nej, jag kommer att rösta på förslaget i milda färger. Om jag minns rätt, lutar det åt att "mitt" hus kan få en gul ton. Det skulle jag tycka om.

(Bilderna är kopierade från föreningens hemsida http://www.brfmasthugget.se/)


4 kommentarer:

  1. Det där lilarosa förslaget förstår jag om du blir lätt illamående av och packar kartongerna.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Precis. Någon hävdade att hennes migrän definitivt skulle förvärras. Sedan kan man undra vad hyran blir när det svarta och vita måste fräschas upp varje år. Eller vill nån blicka upp mot smutsrandiga fasader efter alla skyfall vi brukar ha här?

    SvaraRadera
  3. Det var häftiga färger på den där med rött, vitt och svart. Ser häftigt ut vid första anblicken men att se det varje dag lär inte göra någon glad. Då är det bättre med milda färger som inte sticker ut, det håller jag med om.
    Vad fint det kommer att bli sen när det är renoverat.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Så där ja. Nu har jag röstat. Användar-id och lösenord kom med brev i morse, så det var bara att logga in sig på hemsidan och kryssa för sitt val.

    SvaraRadera