Skymning

Skymning

12 januari 2011

Rötter

Nu ska jag mycket kortfattat berätta hur jag hittade anfadern för den släktgren jag började undersöka förra vintern.

Mina trevande efterforskningar började med min mormor som hette Hedblad. Genom att söka uppgifter om henne, fann jag släkten ytterligare ett par generationer bakåt i Gästrikland och Hälsingland. Sedan jag nystat upp den stora familjen och dess spretiga förgreningar under 1800-talet visade det sig att den anan Nils Fredric var född 1832 i Jerna, dvs Dala-Järna. Där fanns bataljonsadjutanten Eric Otto Hedblad och släktbandet kunde säkerställas tack vare tydliga noteringar i en husförhörsbok från mitten av 1800-talet.

I en tidigare husförhörsbok hade antecknats att Eric Otto var född 1786 i Stora Tuna, men exakt var någonstans där? Först när jag hittade dödsboken, kunde jag se svaga noteringar med föräldrarnas namn och födelseorten, men tyvärr näst intill oläsligt. Där körde jag fast rejält i jakten på hans och hustrun M E Tjäders födelseorter.


Urklipp: Båtstad herrgård tecknad i ett brev av en
kringvandrande författare och publicerad i Anbytarforum
 
Jag har väl aldrig läst en massa historia om Dalarna och granskat så många gamla kartor så intensivt som då. En kväll föll min blick på orterna Båtsta och Brusbo. Skulle de spretiga bokstäverna i dödsboken möjligen kunna tolkas så?




Nu gällde det att chansa lite. Inom församlingen Amsberg fanns Inspector Eric Hedblad född 1743 med hustrun M Catharina Schröder och många barn. Det var rätt familj, men tog helt stopp där eftersom födelseort aldrig noterats. Det verkade inte heller finnas någon annan med namnet Hedblad i samma generation i Dalarna. Av kartan och historiska berättelser att döma borde det ha varit täta förbindelser inom Bergslagen på den tiden, så jag sökte i andra släkt-forskares hemsidor med anor därifrån. Då hittade jag Brukspatron Johan Hedblad på Stadra född 1741. Skulle det möjligen kunna vara en bror? Titlarna tydde väl på att de rörde sig inom samma samhällsklass? Jag mailade den värmländske släktforskaren och framkastade min hypotes. Han tyckte visst att jag hade mycket livlig fantasi, men sökte och fann min Eric född av samma föräldrar som Johan. Bingo!


Dessa pojkar Johan och Eric var dessutom de enda överlevande barnen till Masmästare Johan Johansson och Christina Eriksdotter i Grythyttan eller Jan Jansson och Stina Ersdotter, som de också kallades. Det verkar så enligt en husförhörsbok därifrån.

Men varför i allsin dar tog pojkarna efternamnet Hedblad?
Vilka anor hittade jag till kvinnorna Tjäder och Schröder?

Det kan jag berätta – en annan gång.

3 kommentarer:

  1. Spännande. Du har ägnat många timmar åt ditt letande. Ser fram emot att höra fortsättningen.
    Lena

    SvaraRadera
  2. Jag vet hur det är! Jag höll på ett tag men tröttnade efter några generationer. Då dök plötsligt upp min mormors brorsonson i USA. Han hade snappat upp min sökning. Jag borde kanske fortsätta bakåt ett tag till. Det är det där med tålamodet.
    Men lycka till!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det spännande många gånger. Nu har det blivit enklare också sedan Riksarkivet skannat in så många kyrkböcker, kartor m m.

    SvaraRadera